Blog Layout

J-Fall 2016: programma bekend en registratie geopend!

Het is zover: het programma voor J-Fall 2016 is bekend en de registratie voor dé Java conferentie van Nederland is geopend! J-Fall zal op 3 november "bigger & better" dan ooit worden! We hebben namelijk de Grote zaal (360 stoelen) van de CineMec in Ede toegevoegd aan het programma én we starten dit jaar met een heuse pre-conferentie!

Read More »

Kijk mee met de 24-uurs virtuele JUG op 27 september

Op dinsdag 27 september wordt de eerste 24-uurs virtuale Java-conferentie ter wereld georganiseerd door de vJUG. Wereldwijd zullen de beste sprekers hun Java-kennis delen vanachter de webcam. Uiteraard levert de NLJUG ook een bijdrage aan deze virtuele Java conferentie en zullen Bert Jan Schrijver (bestuurslid NLJUG) en Sander Mak & Paul Bakker een sessie verzorgen.

Read More »

Angular 2

De wereld van de frontend ontwikkeling is continu in beweging. Frameworks schieten als paddenstoelen uit de grond, paradigma’s die aan het verschuiven zijn en de mogelijkheid om een robuuste architectuur neer te zetten; het is geen toekomstmuziek meer. Dit zijn actuele onderwerpen waarover nagedacht dient te worden bij het opzetten van een nieuwe applicatie of de herbouw van een bestaande. Zo is één van de nieuwkomers op de markt versie 2 van het immens populaire Angular (https://angular.io/) framework van Google.

Read More »

Het Land Der Blinden

Iedereen kent natuurlijk H.G. Wells (1866-1946), de (Engelse) schrijver van o.a. "The Time Machine", "The Invisible Man" en "The War Of The Worlds". Wat weinig mensen weten is dat hij zeer veelzijdig was. Zo was hij bioloog, geschiedkundige, politiek analist, specialist in maatschappijleer en ontwerper van zogenaamde war games. Veel van die onderwerpen zijn in zijn verhalen terug te vinden. Hij schreef er meer dan honderd en vele daarvan waren helemaal geen science fiction.

Read More »

The Design of Everyday Code

There is something weird about our industry - we like memes; short acronyms that we cannot forget: DRY, GRASP and (the most famous one) - SOLID. The hero of my today's ramblings. SOLID is considered the foundation of the modern software development practice, next to clean code, test driven development and probably a few others. What bothers me, is that we got a bit dogmatic here, not getting the essence of those principles. What does SOLID really stand for? Why are those practices essential? What’s so appealing about them?

Read More »

Patterns en practices in microservices

We zijn de afgelopen twintig jaar zó gewend geraakt aan softwareontwikkeling volgens het SOA-model, dat we de bijbehorende patterns en practices als vanzelfsprekend aannemen. Maar zijn die met de opkomst van microservices nog wel relevant, juist belangrijker, of soms zelfs een antipattern? In dit artikel bekijken we een paar interessante verschuivingen.

Read More »