Boekbespreking – HTML5 Developer’s Cookbook

Het boek HTML5 Developer’s Cookbook is zoals de titel al zegt opgezet als een kookboek, met recepten in verschillende categorieën zoals bijvoorbeeld “Browser handling”, “Drawing with Canvas”, “Webforms“ etc.

Per recept wordt er een onderverdeling gehanteerd in 3 categorieën: beginner – intermediate – advanced. Het gaat er vanuit dat de lezer al enige ervaring heeft met HTML en is zeker geen uitputtend boek over alle mogelijkheden van HTML. Zelf ben ik wel tevreden met deze opzet. Het maakt het mogelijk om snel iets op te zoeken, een stukje theorie te lezen en enkele voorbeelden te bekijken zonder eerst hele lappen tekst te moeten lezen.

Chuck Hudson en Tom Leadbetter zijn beide web-designers en developers met een behoorlijke ervaring in het ontwikkelen van web applicaties. Je ziet dit terug in de onderwerp keuzes en voorbeelden. Naast de bekende “Hello World!” voorbeelden (Beginner), zijn er voldoende voorbeelden die een meer alledaagse toepasbaarheid hebben. De source code hiervan kan prima als basis voor je eigen ontwikkelwerk dienen.

Het boek begint met een klein stukje historie over het ontstaan van HTML en hoe dit uiteindelijk leidt tot HTML5.  Het stukje geschiedenis komt telkens terug in de verschillende hoofdstukken als inleiding voor het beschreven probleem in het ‘oude’ HTML formaat. In enkele voorbeelden wordt de nieuwe oplossing in HTML5 getoond, gevolgd met een of meerder voorbeelden. Een aantal voorbeelden is ook “live” te bekijken op de website van het boek: http://www.html5developerscookbook.com. De source code op de website is gewoon te bekijken en vrij te gebruiken (in hoeverre deze toepasbaar zijn in “real life” situaties valt te bezien). Sommige voorbeelden zullen niet werken, omdat browser support niet volledig is. Het kan dus even zoeken zijn naar een browser die het wel ondersteunt.

HTML5 is nog steeds in ontwikkeling en de verwachte definitieve versie van de specificaties wordt door sommigen pas in 2022 verwacht. Maar gelukkig zijn de browser bouwers al enige tijd geleden begonnen en hebben enkele interessante nieuwe onderdelen alvast in hun nieuwe versies ingebouwd.

Niet alles in HTML5 is nieuw. Een aantal tags heeft een nieuwe, verbeterde (cq duidelijkere) functionaliteit in HTML5 gekregen; een aantal tags zijn verdwenen.  Hoewel de meeste voorbeelden in het boek alleen met gebruik van HTML5 gebouwd zijn, ontkomen de auteurs er niet aan om soms ook javascript en CSS3 te gebruiken.  Hier is goed te zien waar HTML5, javascript en CSS3 elkaar goed aanvullen bij het ontwikkelen van moderne webapplicaties.

Wat heb je nu als java ontwikkelaar aan dit boek?
In het moderne software ontwikkelen is Java slechts een onderdeel in het grote geheel. Er wordt van ontwikkelaars verwacht dat ze het gehele traject afdekken: van front-end tot en met backend. En het moet snel gebouwd kunnen worden en er  ook nog eens ‘gelikt’ uit zien. In de front-end ontwikkeling kan o.a. HTML5 ons daar mee helpen.

Is het boek geslaagd in z’n opzet?
Naar mijn mening wel. Hoewel sommige mensen liever naar voorbeelden op het internet zoeken, zijn de onderwerpen in het boek een goede afspiegeling van wat er op dit moment met HTML5 al mogelijk is. En het kookboek formaat maakt het snel opzoeken en bekijken van een onderwerp in dit boek gemakkelijk.

Ik geef dit boek 4 van 5 sterren. De reden hiervoor is dat zolang de specificaties niet stabiel zijn er nog van alles kan wijzigen. Daardoor is de kans groot dat het boek na een tijdje op sommige punten achterhaald is. Maar wil je snel aan de slag met HTML5 en wil je de meest interessante onderwerpen uitproberen, dan is dit boek zeker een aanrader.

Referentie
Titel: HTML5 Developer’s Cookbook
Auteurs: Chuck Hudson, Tom Leadbetter